Het NS-Olifantenpad II
Geplaatst op januari 23, 2009 | Gearchiveerd onder Geen categorie | 3 Reacties
De president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, aan wie ik vorige week op deze plaats een brief schreef, heeft nog niet gereageerd. Mijn brief ging over de merkwaardige sensore deprivatie waar de NS zijn reizigers aan onderwerpt. Bij het inrichten van stations wordt niet uitgegaan van de informatiebehoefte van iemand die dat station nooit eerder bezocht heeft, maar van iemand die er elke dag komt. Die kan bij wijze van spreken blind naar zijn of haar trein lopen, en dat is dan ook precies hoe de minder frequente bezoeker zich voelt: blind.
Voor website-bezoeker Jan Kleinjan uit Zwolle was mijn stukje een ‘feest van herkenning’. Ook als geroutineerde treingebruiker wordt hij voortdurend geconfronteerd met ‘dit soort knulligheden.’ De NS beschouwt passagiers als een bijproduct van het goederenvervoer, meent Jan, vandaar die achteloosheid. Frans uit Huizen had op station Hilversum onlangs precies dezelfde ervaring en sprak de stationschef erop aan. ‘Het heeft de aandacht,’ zei die, terwijl alles erop wijst dat het juist níet de aandacht heeft.
Beide stations waarover ik schreef worden verbouwd, schreef een sitebezoeker, logisch dat je dan verdwaalt. Maar stationsverbouwingen duren vaak járen. Hoe lang is de herinrichting van de Ij-oever nu al niet gaande? Is dat een excuus om geen honderd euro te investeren in wat bedrukt karton?
Ik schreef over de Noord-ingang van Amsterdam CS en hoe die haast opzettelijk verstopt lijkt. Loop die gang in. Pas na twee of drie trappen, omhoog naar de perrons, hangen de eerste vertrekstaten. Als je op een van de eerdere perrons moet zijn, moet je dus teruglopen. En zo gaat het daar dus: een hoofdstroom van reizigers die van noord naar zuid lopen en een handjevol dat zich moeizaam tegen die stroom in beweegt. Botsingen, irritatie, enzovoorts. Ik kan dat niet anders typeren dan als ergonomische onverschilligheid.
De NS-vertrekstaat. Oogst van een retourtje Hilversum-Amsterdam.
Nu we het toch over die vertrekstaten hebben, ik hou het een beetje bij en ik schat dat met 1 op de 5 NS-vertrekstaten iets mis is, niet zelden met onleesbaarheid tot gevolg. De verlichting is uitgevallen, er zijn meerdere exemplaren over elkaar gelegd zodat je niets meer kunt ontcijferen, het heeft gelekt en de hele zaak is gerimpeld, het binnenwerk hangt los zodat het vel harmonicagewijs in elkaar gezakt is, het licht gaat voorlangs in plaats van erdoorheen – enzovoorts. Vertreksteten die waterpas hangen worden steeds zeldzamer. Het is alsof ze bij de NS denken, onze treinen komen maar bij benadering op tijd, al het andere hoeft ook maar bij benadering. Vertrekstaten hoeven ook maar grotendeels ontcijferbaar te zijn en deze gang hoeft ook maar ongeveer schoon te zijn. Maar anything worth doing, is worth doing right, zei mijn moeder, en gelijk had ze.
‘De C-factor-test al gedaan?’ Schrijft Annemarie Voorbaak, die klagen over dit soort ongerief ‘calvinistisch’ vindt. Dat is een misverstand, Annemarie, het is juist heel katholiek. Calvinisten dragen zulk leed lijdzaam in stilte, het gezag van de staat is het gezag van God, klagen is ijdelheid, etctera, terwijl katholieken, die willen van het leven genieten en worden opstandig als iemand dat verhindert. Mijn C-score, beste Annemarie, was dan ook slechts 29.
Reacties
3 Reacties to “Het NS-Olifantenpad II”
Laat een bericht achter
Geachte heer Kuitenbrouwer,
Ter aanvulling: ook de ANWB, bij het (niet) plaatsen van richtingborden, en heel veel gemeentes, bij het (op de verkeerde plek) ophangen van straatnaamborden, gaan ervan uit dat de reiziger ter plaatse bekend is.
Met vriendelijke groet,
Tjeerd Dooijes
Ik kreeg de Trouw van 19.01.2009 in handen,probeer eens van uit Eindhoven,in het laatste gedeelte van de trein plaats te nemen,stap in Amsterdan CS achter uit, ga met de trap omlaag, en zoek eens perron 1.
Waneer je eea gevonden hebt is de trein naar Heemstade al vertrokken.
Lang leve de NS
Groeten Jan Tagage
Beste jan,
Ik vroeg me ook af of de NS zich iets van je column zou aantrekken. Station Hilversum is ongeveer twee keer zo druk geworden sinds we weer Intercity-station zijn. Het is een gezellige bende en de opgangen van de nieuwe perrons zijn volgens mij nu al te krap bemeten. Laatst kreeg de meute op vrijdagochtend een papiertje uitgedeeld waarin de NS excuses maakte voor de overlast. Daar hebben we wat aan… De stationshal lag vervolgens bezaaid met die papiertjes. De sporen 2/3 en 4/5 zijn laatst wel aangegeven met grote stickers… maar die waren na het weekend weer verdwenen. Vandalisme…? Enfin, het blijft tobben. Als het station af is wordt het misschien wel mooi.